سخت افزار

آشنایی با تجهیزات پسیو شبکه

انواع مختلفی از شبکه‌ها وجود دارد که اطلاعات مختلفی را حمل می کنند. با این حال، همه این شبکه ها را می توان در یکی از دو دسته Passive یا Active قرار داد.در ادامه مطلب از تجهیزات پسیو شبکه و ویژگی ‌های آن به طور کامل می گوییم و همچنین انواع آن و اینکه با این تجهیزات چه خدماتی می‌توان ارائه داد را تشریح خواهیم کرد.

 

 

شبکه پسیو

 یک شبکه passive از تجهیزات و اجزای الکتریکی برای رساندن سیگنال از یک مکان به مکان دیگر استفاده نمی کند. یک شبکه فعال از تجهیزات یا اجزای الکتریکی استفاده می کند تا سیگنال را از یک مکان به مکان دیگر هدایت کند. با توجه به رسانه انتقال که در شبکه ها استفاده می شود، شبکه مس غیرفعال، شبکه مس فعال، شبکه نوری غیرفعال و شبکه نوری فعال وجود دارد. تجهیزات پسیو شبکه شامل مواردی چون کابل ها (کابل فیبر نوری، کابل های کواکسیال)، داکت یا کانال ،انواع رک و پچ کورد و… است.

ما هر روز با تلفن های هوشمند و تبلت های خود از زیرساخت های پسیو استفاده می کنیم. بدون استفاده از اینترنت نمی توانیم به آن متصل شویم.

آنچه این مسئله را بسیار مهم می کند، فناوری است. هر روز دستگاه های بیشتری به شبکه ها متصل می شوند. شبکه ها باید از پس داده های عظیم برآیند و زیرساخت های پسیو عامل اصلی این امر هستند.پس نیاز به دانش استفاده و کاربرد تجهیزات زیر ساخت شبکه روز به روز رو به افزایش است.

 

 

اجزای پسیو شبکه

 همانطور که از نام “پسیو” پیداست اجزای passive نمی توانند سیگنال الکتریکی را تقویت یا تولید کنند. نمونه های متداول اجزای آن شامل موارد زیر می شوند:

 

مقاومت

یک مقاومت به عنوان یک عنصر passive در نظر گرفته می شود زیرا نمی تواند انرژی را به مدار برساند. در عوض مقاومت ها فقط می توانند انرژی دریافت کنند و تا زمانی که جریان از آن عبور کند می توانند آن را به صورت گرما پراکنده کنند.

 

سلف ها

یک سلف نیز به عنوان عنصر تجهیزات پسیو شبکه مدار در نظر گرفته می‌شود، زیرا می تواند انرژی را به عنوان یک میدان مغناطیسی در آن ذخیره کند و می‌تواند آن انرژی را به مدار برساند، اما نه به صورت مداوم. ظرفیت جذب و تحویل انرژی یک سلف از نظر ماهیت محدود و گذرا است. به همین دلیل یک سلف به عنوان یک عنصر پسیو از مدار در نظر گرفته می شود.

 

خازن ها

یک خازن به عنوان یک عنصر passive در نظر گرفته می شود زیرا می تواند انرژی را به عنوان میدان الکتریکی در آن ذخیره کند. ظرفیت برخورد انرژی خازن محدود و گذرا است، در واقع انرژی تأمین نمی کند، بلکه آن را برای استفاده های بعدی ذخیره می کند.

 

مبدل ها

مبدل ها هم جز الکترونیکی تجهیزات پسیو شبکه هستند. اگرچه این امر تعجب آور به نظر می رسد زیرا ترانسفورماتورها اغلب برای بالا بردن سطح ولتاژ استفاده می شوند . به یاد داشته باشید که برق، ثابت نگه داشته می شود. وقتی مبدل ولتاژ را بالا می برد (یا پایین می آورد)، قدرت و انرژی در سمت اولیه و ثانویه ثابت می مانند. از آنجا که در واقع انرژی تقویت نمی شود، یک مبدل به عنوان یک عنصر پسیو طبقه بندی می شود. حال می خواهیم در ادامه به انواع تجهیزات پسیو شبکه بپردازیم.

 

انواع تجهیزات پسیو شبکه

 
 
 

انواع تجهیزات پسیو شبکه

 

 

کابل شبکه

کابل و سوکت ها نقشی اساسی و مهم در شبکه دارند و به سیستم ها کمک می کنند تا بتوانند به شبکه وصل شوند. مانندکابل های مس Cat 6 UTP (Un-shielded Twisted Pair) . این کابل های شبکه هستند که یک رایانه شخصی یا نقطه پایانی را به یک سوئیچ شبکه متصل می کنند. بعضی اوقات، اگر فاصله بیش از 90 متر نباشد (فاصله ای است که آنها برای انتقال داده ها بدون استفاده از تکرار کننده پشتیبانی می کنند) از آنها همچنین برای ایجاد ارتباط متقابل بین سوئیچ ها استفاده می شود.

 

پچ پنل

از UTP Patch Panel برای خاتمه دادن به همه کابل های Cat 6 که از نقاط مختلف PC / شبکه در شبکه (در واقع I / O Box) که به قفسه می آیند استفاده می شود. این کابلها به طور دائم در پشت UTP Patch Panel متصل می شوند و UTP Patch Cords از پورت های مربوطه به جلو به سوئیچ های شبکه متصل می شوند. این فعالیت اجازه می دهد تا حرکتهای انعطاف پذیر، اضافه کردن و تغییر بدون ایجاد مزاحمت در پورت های سوئیچ انجام شود و هچنین تمام درگاه های موجود در پچ پنل برای شناسایی آسان اینکه به کدام گره متصل هستند، برچسب گذاری شده اند.

 

فیبر نوری

برای حمل اطلاعات بیش از 90 متر، از کابلهای فیبر نوری استفاده می شود. این کابل ها به جای سیگنال های الکتریکی استفاده شده توسط کابل های UTP از نور برای انتقال داده استفاده می کنند. آنها می توانند داده ها را برای مسافت های طولانی تر، حتی تا چند کیلو متر بدون نیاز به تکرار سیگنال های بین خود حمل کنند. دو نوع کابل وجود دارد، حالت Single (برای موارد پهنای باند بالاتر برای مسافت های طولانی تر استفاده می شود) و Multi-Mode (برای مسافت های کمتر استفاده می شود). آنها در هر دو انتها مستقیماً به پچ پنل فیبر وصل می شوند. آنها معمولاً در چندین هسته وجود دارند  و در 6 هسته ، 12 هسته ، 24 هسته مشترک هستند. برای هر اتصال دو هسته استفاده می شود ، یکی برای انتقال و دیگری برای دریافت.

 

رک ها

رک ها به عنوان یک از تجهیزات پسیو شبکه محسوب می شوند. در واقع رک محفظه ای است که سرور و متعلقات آن مثل روتر، مودم، سوئیچ و … در آن قرار می گیرد. واحد اندازه گیری هر رک یونیت است. رک ها در 1.سایزهای 6 تا 42 یونیت، عرض های 60، 80 و 100 و عمق های 45 و 60 برای رک هایی دیواری و عمق های 60، 80، 100 و 120 برای رک های ایستاده، مناسب برای انواع مراکز داده می باشند

به قسمت های مختلف یک رک، متعلقات آن گفته می شود که عبارتند از: سینی های ثابت و متحرک (از آن ها برای جداسازی بخش های مختلف استفاده می شود). بلانک پنل ها، پاور ماژول ها، کنترل کننده های دما (فن ها)، چرخ و پایه، قفل های حفاظتی، لایت پنل و انواع درب های شیشه ای مقاوم، فلزی مشبک و ساده.

 

کی استون

برای سربندی از کابل های شبکه مسی باید از یک کانکشن استفاده کرد.کانکشن‌ها جز تجهیزات اساسی و بسیار مهم یک شبکه کامپیوتری هستند. به آن ها کی استون هم می گویند. بعنوان یکی از مهم ترین تجهیزات تاثیر گذار در سرعت شبکه کامپیوتری شما، حائز اهمیت است که از کی استون با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.

 

ترانک و داکت

ترانک و داکت محفظه هایی پلاستیکی هستند که مانند کانالی برای عبور انواع کابل مورد استفاده قرار می گیرند. این دو محفظه دارای کارکرد مشابهی هستند و تنها تفاوتی که دارند، پهنای آنهاست. ترانک ها دارای فضای بیشتری جهت عبور کابل هستند و امکان نصب پریز روی آنها وجود دارد. ولی داکت ها دارای پهنای کمتری بوده در نتیجه تعداد کمتری کابل را پوشش می دهند.  داکت و ترانک از جنس های مختلفی ساخته می شود اما به صورت عمده از پلاستیک ساخته شده اند و از انعطاف خوبی بهره مند هستند. اما این تجهیزات در برابر رطوبت مقاوم نبوده و بیشتر در فضای بسته مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

خدمات پسیو شبکه

می خواهیم یک سری از مهم ترین خدمات پسیوشبکه را جهت آشنایی بیشتر با این موضوع نام ببریم:

  • ترانکینگ و نصب کانال با رعایت استانداردهای لازم
  • کابل کشی داده ها شامل Cat5 ، Cat6 ، Cat7 فیبر نوری، تلفن، برق و UPS است
  • خدمات فیبر نوری مانند کابل کشی، پچ پنل و نصب لوازم جانبی
  • نصب پنل شبکه و تلفن
  • نصب سرورها، روترها، سوئیچ ها و لوازم جانبی در رک
  • نصب برق و پلاگین UPS با محاسبه مصرف برق
  • نصب جعبه برق
  • نصب UPS و باتری کابینت
  • نصب دوربین مداربسته و سیستم کنترل
  • مرکز داده و نصب قسمت پسیو اتاق سرور
  • نصب سیستم های اعلام و اطفا حریق برای قسمت های حساس مثل اتاق سرور
  • نصب تجهیزات شبکه مانند سوئیچ، سرور، روتر و غیره

 

جمع بندی

انتخاب تجهیزات شبکه مناسب در مراحل اولیه و همچنین در مرحله برنامه ریزی فرایندهای تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است.پس نیاز است ضمن شناخت کامل و دقیق از آن ها، یک تیم متخصص در انتخاب درست تجهیزات شبکه متناسب با نیاز کسب و کار شما کنار شما باشد.فروشگاه تجهیزات پسیو شبکه ایران رندر با ارائه انواع رک، پچ کورد ، پچ پنل، کیستون، ترانک، داکت و…انتخاب را برای شما آسان می کند.همچنین تیم متخصص ایران رندر با مشاوره حرفه ای و رایگان می کوشند تا شما خرید رضایتمندانه ای داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید